Ett varumärke som skapar vinnande samarbeten

Äntligen! Nu är Norra Timber igång med sin nya organisation och med ett nytt varumärke. När du köper produkter från Norra Timber så levererar vi varor från träd som under lång tid haft sina rötter i den norrländska myllan och med hjälp av enorma mängder liter vatten, sommarhalvårets midnattssol och långsam tillväxt blivit starka och stabila.

Datum: 2020-06-15

Vår senvuxna råvara kan jämföras med en utsökt lagrad flaska champagne och detta har inspirerat vår nya grafiska profil. Den blå färgen står för vatten och den gulorange färgen heter just skogens champagne och hänvisar till den mycket speciella råvara som i nära 100 år växer till i skogarna i norra delen av Sverige.

Vi jobbar just nu för fullt för att skapa vinnande samarbeten med såväl partners som med nya kollegor. Norra Timbers stabila råvaruförsörjning av svenskt kärnvirke kommer från 27 000 medlemmar som äger skog över halva Sveriges yta. Vår nya industriorganisation, producerar högklassiga byggvaruprodukter och ett ännu större utbud av trävaror utefter kunders önskemål. Vi är övertygade om att kombinationen av stabil råvaruförsörjning och egen industri skapar stabiliteten och lägger grunden för att Norra Timber kan erbjuda smarta affärslösningar.

Pandemin som drabbat hela världen har för vår del bidragit till att våra kalendrar fyllts på extra mycket under denna vår. Vi har i skrivande stund lyckats manövrera våra flöden klart bättre än förväntat. De två räddningsplankorna heter försäljning av byggprodukter inom Skandinavien och export av sågade trävaror till Egypten och Asien. Byggprodukter har oväntat växt i omsättning och vi har haft en drygt 20-procentig volymökning hitintills detta år. Under den mest akuta pandemifasen i Europa då allt stängde ner öppnade istället Kina upp sitt land vilket underlättade avsevärt. Egypten har samtidigt varit en stabil mottagare av furu.

Vi följer rekommendationer från svenska myndigheter och möts nästan uteslutande genom digitala forum just nu. Framtidsplanerna däremot är att få möta er träkunder med intressanta produkterbjudanden i kombination med smarta affärslösningar. Vi ser genuint fram emot detta eftersom vår uttalade målsättning är att skapa vinnande samarbeten.

/Erik Eliasson, marknadschef Norra Timber

Läs mer

Norra Skog – med förnyad växtkraft

Den 15 maj i år godkändes fusionen mellan Norrskog och...

Byggprodukter i fokus

En ny organisation innebär såväl nya möjligheter som nya...

En stark industristruktur

Fler industrier, starkare ekonomi och större geografiskt...