Renodlat sortiment för bättre service

Byggprodukter är den del av av Norra Timber som arbetar med vidareförädling av sågade trävaror. Kunderna till produkterna är större bygghandelskedjor, enskilda bygghandlare, hustillverkare och industrier i Sverige och Norge.

TEXT: ULRICA WINBERG-JONSSON FOTO: SANDRA LEE PETTERSSON

Datum: 2021-12-10

För de allra flesta kunder är det idag inte tillräckligt med att träprodukten levereras i rätt tid och med rätt pris. Kunderna, och i vissa fall även myndigheter, önskar mer data kopplat till varje produkt, och den digitala informationen måste finnas tillgänglig på ett standardiserat sätt så informationsutbytet kan ske sömlöst, det vill säga utan att någon manuellt måste stansa in informationen igen i sina system. Detta är en digital resa som branschen måste göra för att trävaror fortsatt ska kunna konkurrera med andra byggvaror, och vi på Norra Timber gör den resan tillsammans med våra kollegor och konkurrenter inom Svenskt Trä.

- Idag lägger vi in mer och mer information kring våra produkter som gör att byggentreprenörer, projekterare, bygghandlare eller industriella kunder direkt kan få in relevant information i sina ritningsprogram, vid beräkning av miljöpåverkan och dylikt, berättar Ola Wilhelmsson, produktchef Byggprodukter.

I detta arbete är det viktigt att kontinuerligt strukturera och renodla det lagerförda sortimentet. Norra Timber producerar hyvlade trävaror vid tre olika anläggningar, Kåge, Hammerdal och Hissmofors och arbetar för att säkerställa att en produkt inte särskiljer sig på något sätt mellan dessa anläggningar om de har samma artikelnummer. Om produkterna särskiljer sig på något sätt ska de vara två olika produkter.

Nya produkter

- Skulle vi inte jobba med att renodla vårt sortiment så skulle vi snart svämmas över av en produktflora som varken vi, eller våra kunder kommer klara av att hantera. Smalnar vi ner vårt sortiment kommer vi bli mer leveransduktiga då vi kan hålla större lager av färre produkter, och samtidigt omsätta lagren snabbare med minskad risk för lagerskador, förklarar Patrik Rådin, förädlingsadministratör.

Detta kan givetvis leda till att vissa kunder kommer sakna just ”sina” varor, men Wilhelmsson och Rådin tror att problemen kan minimeras genom en fortsatt tät dialog med kunder. Standardiserade produkter ska alla tjäna på i en leveranskedja.

- Vi kommer också att kunna bygga på vårt sortiment med nya spännande produkter, istället för att fylla våra lager med produkter som är snarlika andra varor. Som tidigare kommer vi givetvis att kunna erbjuda våra kunder specialprodukter som vi kan ta fram helt efter kundens önskan i de volymer man önskar, säger Rådin.

Wilhelmsson och Rådin pekar på vinningen av att minska produktfloran av lagerförda varor och istället fördela produktion och lagerhållning mer effektivt vilket kommer göra att kunder kommer se förbättringar i service samtidigt som det blir mer kostnadseffektivt.