Nu stämplar vi nytt

Norra Timber lanserar nu sina nya skeppningsmärken och tanken är att den nya stämplingen ska matcha företaget bättre.

Text: Karolina Edstedt | Grafik: Maria Boman

Datum: 2020-12-18

Skeppningsmärket är märket som stämplas på änden av plank och brädor, det berättar vem som är tillverkare – och framförallt vilken kvalitet virket har. Skeppningsmärkets betydelse skiljer sig stort mellan olika marknader. På vissa marknader har betydelsen minskat, medan det på mer traditionella marknader som exempelvis Nordafrika och Mellanöstern har stor betydelse.

– Där säljs mycket ”piece by piece” vilket innebär att så gott som varje planka och bräda synas av slutkund, då fyller skeppningsmärket en viktig funktion i marknadsföringen säger
Per-Ola Engerup, Norra Timber.

När Norra Timber växte samman med NWP påbörjades arbetet att se över sågverkens skeppningsmärken. Stämplarna var gamla och kopplingen till dagens Norra Timber inte helt klar. Per-Ola Engerup var projektledare för arbetet med att ta fram en ny uppsättning skeppningsmärken och att synkronisera sågverken.

– För stunden kan det vara kontroversiellt att ändra väl inarbetade skeppningsmärken, men på sikt är det helt rätt att synka marknadsföringen även i virkesstämplarna. Det ska finnas en röd tråd i marknadsföringen, de nya stämplarna är harmoniserade med varumärket på paketemballagen. Nu stämplar vi ”NORRA” eller ”NT” och det finns en logik i det, berättar han.

Norra Timber har totalt 18 skeppningsmärken. Du hittar hela listan här.