Norra Timber deltar i stort miljöprojekt i Umeå Hamn

Ett gemensamt projekt ska göra Umeå hamn till en hållbar transport-, energi- och digital nod. Projektet är initierat av Kvarken Ports, som sköter driften i Umeå hamn, och forskningsinstitutet RISE.
– Målet är att kunna skapa en systemdemonstrator, enkelt sagt en ”hemsida”, där man kan mäta varje enskilt utsläpp. Det centrala är att det ska vara kopplat till verkligheten och inte en teoretisk beräkning, berättar Jonas Ström, logistikchef på Norra Timber.

Datum: 2024-03-27

Umeå hamn december 2023. Fotograf: Fredrik Larsson.

Projektet utförs tillsammans med Wasaline, Norra Timber, Green Cargo och Kalmar/Cargotec och pågår mellan november 2023 och november 2024. Vinnova finansierar delar av projektet.

Man kommer bland annat titta på hur man kan utföra fossilfria operationer inom hamnen, hur man kan möjliggöra för andra att utföra fossilfria operationer, hur man kan möjliggöra för speditörer och varuägare att redovisa och infria sina miljömål samt hur man ska kunna redovisa nodens utsläpp/transportuppdrag. Det räcker alltså inte att fokusera på den miljöpåverkan som sker vid förflyttningen mellan noder i transportsystemet, utan man behöver också fånga de miljöutsläpp som sker i transportsystemets olika noder.

– I projektet kommer vi att rigga en så kallad systemdemonstrator där information om klimatpåverkan fångas och delas till hamnens intressenter. Det vi mäter kan vi förstå och förändra, och i dag ställs allt större krav från transportköpare om hållbara operationer och redovisning av transportsystemets miljöavtryck, säger Sandra Haraldson, senior forskare vid RISE.

Redan tidigare har flera aktörer gått samman för att skapa en grön sjöfartskorridor mellan Umeå och Vasa – alltså att sjöfartsrutten mellan städerna ska vara utsläppsfri. Målsättningen är att förbindelsen ska vara klimatneutral år 2030.

– Man kan säga att RISE-projektet är en förlängning av gröna sjöfartskorridorer. Målsättningen är att kunna förlänga korridoren och påskynda övergången till fossilfria transporter och operationer. För att bli helt klimatneutrala måste man ha koll på sina utsläpp ned på operationsnivå, alltså att det ska gå att räkna ut exakt hur mycket utsläpp som genereras från all aktivitet, säger Jonas Ström och fortsätter:

– Ett exempel från Norra Timbers verksamhet skulle kunna vara att vi kan räkna exakt hur mycket koldioxidutsläpp som genereras från det att lastbilen med varor stannar i hamnen och lossningen påbörjats tills att varorna är lastade på fartyget och det kastar loss. Det är ett steg för att kunna ha en energideklaration för exakt hela transportkedjan. 

I Umeå hamn ligger man sedan tidigare långt fram inom såväl innovationsprojekt som bygg- och utvecklingsprojekt med syfte att utveckla och framtidssäkra hamnen. Detta är extra viktigt då godsvolymerna stadigt ökar och hamnen i Umeå har en stor regional nytta med ett upptagningsområde som stäcker sig över till Finland, ned till Örnsköldsvik och upp till Skellefteå samt långt inåt landet till Norge. Utvecklingen av hamnen stärker även Umeås roll som ett viktigt logistiskt nav i norra Europa.

– I projektet ska man samla in data från bland annat truckar och lotsbåtar och koppla utsläppen till fartygsanlöp. Det är ett enormt stort projekt, säger Jonas Ström.

Han tillägger: 

– Att vara delaktiga ger oss en större insikt i hur man kan tänka när man beräknar utsläpp inom både produktion och transport – och att vi genom det kan lära oss hur vi arbetar ännu effektivare med miljöfrågor.

Jonas Ström, logistikchef Norra Timber