Hållbara byggprodukter

Säljteamet bakom Norra Timber byggprodukter sköter försäljningen över ett mycket stort område. På en yta lika stor som den från norra Tyskland till södra Italien finns 500 kunder. Det blir många samtal om trä, spårbarhet, hållbarhet och en hel del resor ut till kunderna.

TEXT: KAROLINA EDSTEDT, FOTO: VICTOR LUNDBERG & SANDRA LEE PETTERSSON

Datum: 2023-02-27

Det är ett delvis nytt gäng som har tagit över säljuppdraget för byggprodukter på Norra Timber. Per-Ola Engerup har tidigare sålt sågade trävaror på export till bland annat Nordafrika och Mellanöstern, nu har han ansvar för Norra Timbers försäljning av byggprodukter i Norge. De svenska kundernas nya kontaktperson är Hugo Malmqvist som har en bakgrund inom vitvarubranschen. Erik Högbom som tidigare hade ansvar för gruppens svenska kunder har nu axlat rollen som teamleader.

- Sen har vi fler fantastiska kollegor som jobbar med produktion, ordermottagning, logistik och utlastning, så vi är fler i BP-gänget men det är vi tre som är de ansvariga säljarna, säger Per-Ola Engerup.


Från vänster Per-Ola Engerup, Erik Högbom och Hugo Malmqvist

Frågor om hållbarhet

Trä är det miljömässigt mest hållbara byggmaterialet. Träden binder kol när de växer i skogen och trämaterialet fortsätter att lagra kol när det används i byggnationer. Ytterligare en miljövinst uppstår när trä ersätter stål och betong som byggmaterial. Inom byggbranschen har miljövarudeklarationer, EPD, blivit en viktig fråga eftersom man nu ska kunna deklarera vad varje produkt i ett hus haft för miljöpåverkan.

- Vi får många frågor från kunder om hållbarhet och spårbarhet. De vill försäkra sig om vilken typ av skogsbruk våra träprodukter kommer från och ifall vi har certifierad råvara, berättar Per-Ola.

Norra Timber utvecklar ständigt sina processer och har ett kontinuerligt hållbarhetsarbete. CT-Log, röntgen och skanner installeras på sågverken för att kunna säkerställa spårbarheten och maximera sågutbytet ur varje stock. Av spillet i hyvleriet skapas stallströ och lantbruksströ. Skogsägare som levererar virke erbjuds att certifiera sitt skogsbruk och emballaget består av återvinningsbar plast.

- Vi tittar på hur vi kan utveckla produktionsenheterna för att slippa plasta paket mellan justerverk och hyvel. Om vi kan lagerhålla sågråvaran utan emballage och köra direkt in i
hyveln effektiviserar vi samtidigt som vi minskar plaståtgången, säger Erik Högbom.


Besöken är viktiga

Det kan vid första anblick verka enkelt att ha sin kundbas i Sverige och Norge, men team Byggprodukter har omkring 500 kunder utspridda på en yta som motsvarar norra Tyskland till södra Italien. Den personliga kontakten är viktig, men att hinna besöka alla är en logistisk utmaning.

- Vi har löpande kontakt med alla men i olika utsträckning. Våra kunder är väldigt utspridda. I Norge finns det en bygghandel på nästan varje ort, ibland långt ute på öar. Vi har som mål att träffa varje kund i alla fall en gång per år, men det kan vara svårt att få ihop logistiken. Jag och Erik reste i Finnmark för ett par månader sedan. Det var intressant och nyttigt men det tar mycket lång tid att ta sig runt. Man ska upp över fjäll och ner i små dalar innan man når ut i samhällena. Det är en ständig process att hålla kontakt med kunderna, men det är kul och vi har trevliga kunder som uppskattar oss och våra produkter säger Per-Ola.

Som tur är finns det fler sätt för trion att träffa sina kunder. I Norge är det vanligt med byggvarumässor som arrangeras av de olika byggvarukedjorna, det är en bra möjlighet att möta flera av kunderna vid samma tillfälle. I Sverige är det inte lika många mässtillfällen och då hittar man andra sätt att träffas, till exempel studiebesök på Norra Timbers produktionsanläggningar.

- Vi bjuder in till studiebesök på våra produktionsanläggningar och samlar då flera kunder samtidigt. Det var svårt under pandemiåren men nu har vi kommit igång igen, det är uppskattat, berättar Hugo Malmqvist.


Stort segment

Byggprodukter är ekonomiskt viktigt för Norra Timber. Av 800 000 kubikmeter sågade trävaror per år vidareförädlas en fjärdedel, 200 000 kubikmeter. Ungefär hälften säljs på den svenska marknaden och hälften på den norska. Detta gör hyvlerierna som producerar Norra Timbers byggprodukter till sågverkens enskilt största kund.


Orolig marknad

Priset på trävaror sjönk under våren 2022 och har sedan justerats i omgångar. Under hösten har flera leverantörer haft växande lager vilket lett till tätare justering av byggvarupriserna än vad som varit brukligt.

- Känslan är att vi har haft en bättre lagersituation än generellt i branschen, den har varit och är under kontroll. Vi har kunnat jobba på enligt gällande rutiner vilket har varit bra och det gör oss trovärdiga på marknaden, säger Hugo Malmqvist.


Lojalitet från båda håll

Vinnande samarbeten och lojalitet är viktiga ledord inom Norra Timber. De senaste årens prövningar med pandemi och en orolig omvärld har verkligen visat hur betydelsefullt det är med goda kundrelationer.

- Jag har flera gånger fått kommentaren att vi varit rättvisa under pandemin när efterfrågan var större än utbudet och vi beslutade att hålla kvar i befintliga kunder och se till att de fick ungefär samma volymer de handlat tidigare. Det ger lojala kunder tillbaka som fortsätter handla av oss och som ser långsiktigt på vår affär. Vi ser våra kunder som ambassadörer och det märks att vi har skött oss bra under en tid då det hände svängde kraftigt i branschen, konstaterar Hugo Malmqvist.