Investeringen består av två eltruckar av typen Kalmar ECG 150-12 samt en laddstation med extra batteripack. En truck använder ett batteri åt gången och de övriga finns som reserv för att klara laddning och återhämtningstid för varje batteripack vid körning dygnet runt.
– Vi har en automatik i laddarna som visar vilket batteri som ska väljas när det är dags att byta batteri. Att rätt batteri väljs är jätteviktigt för batteriets livslängd – batteriet måste få sin vilotid innan användning, det är ingenting chauffören behöver räkna ut själv eller hålla reda på, utan det är elektroniskt och styrt via lampor och skyltar som pekar på det batteri som ska användas just nu, säger Joakim Jonasson.
Han menar att en av de främsta fördelarna med övergången till eltruckar är den positiva inverkan på miljön. Genom att minska användningen av diesel och i stället använda elström, minskar Sävar Såg sitt koldioxidutsläpp med 144 ton per år, satt i relation till de 60 000 liter diesel som inte förbränns i två jämförbara dieseltruckar. I procent minskas dieselförbrukningen med 11 procent, vilket innebär en mer hållbar drift.
– En eltruck förbrukar betydligt mindre el än en dieseltruck förbrukar diesel, vilket innebär att investeringen i eldrivna fordon är långsiktigt hållbar. Vi kunde räkna hem det ekonomiskt samt att investeringen hjälper oss att nå våra hållbarhetsmål. Det är full pott, säger Joakim Jonasson.
Minskad oljeförbrukning
Även förbrukningen av olja minskar betydligt då eltruckarna varken kräver motorolja eller växellådsolja – och de har dessutom färre filter. Det innebär också ett enklare och effektivare underhåll jämfört med förbränningsmotordrivna truckar.
– På 1 000 drifttimmar för en motordriven truck går det åt runt 70 liter olja. För eltruckarna är oljeförbrukningen noll. Driften är betydligt miljövänligare, säger Joakim Jonasson.
Eltruckarna innebär också arbetsmiljömässiga fördelar. De är tystare och mjukare att köra jämfört med traditionella truckar och svarar bra på reglage och gas. Dessutom tål de kylan bra – trots de extrema förhållandena med temperaturer ned till 30 minusgrader, fungerar eltruckarna tillfredsställande och erbjuder till och med bättre värmekomfort än konventionella fordon, tack vare ett speciellt värmesystem.
Inom sågverksindustrin är användningen av stora eltruckar relativt nytt och det är få som har tagit steget fullt ut.
– Vi kommer fortsätta gå i den här riktningen i vår ambition att vara innovativa och en del av att uppfinna framtiden, säger Joakim Jonasson.
För mer information kontakta:
Joakim Jonasson, underhållschef Mekanik på Sävar Såg, Norra Timber
joakim.jonasson@norraskog.se
073-512 42 60