Norra Timber: En klokare banavgift krävs för att rädda klimatsmarta transporter

Regeringen har nyligen gett Trafikverket i uppdrag att se över nivåerna och beräkningsgrunderna för banavgifter i det statliga järnvägsnätet – ett beslut som Norra Skogs industridel Norra Timber välkomnar. De höga banavgifterna har länge varit en tung belastning för skogsindustrins tågtransporter.

Text Elin Olsson Publicerad 3 juni 2025

Foto Victor Lundberg

– Det är ett steg i rätt riktning. Dagens system missgynnar klimatsmarta transporter och slår särskilt hårt mot oss i skogsbranschen som verkar i glesbygd med långa transportavstånd, säger Patrik Jonsson, chef för Skog & Virke på Norra Skog, moderbolag till sågverksverksamheten Norra Timber.

Banavgifterna för tunga godståg har ökat successivt och är nu bland de högsta i Europa, enligt EU-kommissionens senaste rapport. Samtidigt har differentieringen av avgifterna – till exempel lägre kostnad för nattkörning eller färre avgifter för mindre trafikerade sträckor – tagits bort. Resultatet: trängsel på spåren och högre kostnader för industrin.

– Vi har investerat stort i att flytta våra transporter från väg till järnväg. När banavgifterna höjs utan att ta hänsyn till godsslag, transportsträckor eller trafikbelastning undergräver det hela vårt hållbarhetsarbete, säger Patrik Jonsson.

Norra Skog och Norra Timber har sedan 2020 kraftigt ökat sina transporter via järnväg och bygger nu ut egna terminaler för att effektivisera omlastning. Under 2024 ökade skogsägarföreningen Norra Skog sina järnvägstransporter med 36 procent, framför allt gällande volymen massaved som transporterades till Husum Pulp. Samtidigt transporteras en betydande andel av Norra Timbers förädlade trävaror via tåg till kunder både inom och utanför Sverige – något som är avgörande för att minska utsläpp i den tunga industrin. Den nya virkesterminalen i Östavall är ett exempel på satsningar som bidrar till att lägga ännu mer gods på räls. Östavallssatsningen kommer även framåt att möjliggöra ökade timmerleveranser – framför allt när Norrbotniabanan är byggd. 

– Vi tror på tåget. Men då krävs att politiken hänger med och ger rätt förutsättningar, säger Patrik Jonsson.

Regeringen har bett Trafikverket se över avgiftsmodellen, med fokus på att stärka järnvägens konkurrenskraft och använda kapaciteten smartare. Uppdraget ska redovisas senast 30 juni 2025 – och Norra Skog hoppas att en ny modell då är på plats som gynnar både klimatet och det svenska samhället.

– Skogsindustrin är ryggraden i många delar av Sverige. Vi behöver järnvägssystemet – och ett effektivt avgiftssystem – för att fortsätta bidra till värdeskapande export, jobb och klimatomställning, säger Patrik Jonsson.