”Vi är en långsiktig partner”

Optimera är en av Sveriges ledande bygghandelskedjor för proffs. Samarbetet med NWP och Norra Timber har pågått sedan 2007 och periodvis har Optimera varit den absolut största kunden av byggprodukter och vice versa.

Text: Karolina Edstedt
Foto: Sandra Lee Pettersson 

Datum: 2021-06-08

Steve Olsson, inköpschef Optimera, Malmö, Sverige

- Vi ingår i en koncern som heter Saint-Gobain som är den största aktören på den europeiska marknaden. I vårt system ser vi hur alla aktörer agerar, vi ser en väldigt tydlig bild. Många gånger har vi nog gett signaler om att ”där gick ni fel åt båda hållen, här var ni för försiktiga och här var ni lite för offensiva i vissa partier”. I många fall tror jag vi har sett vad som händer på marknaden innan Norra Timber har sett det. Jag tycker att vi har en ganska öppen dialog och ett bra samspel. Jag pratar mycket med marknadschef Erik Eliasson också för att få en bredare bild. Vi har en bra kommunikation på många fronter och det hade vi även under NWP-tiden, säger Optimeras inköpschef Steve Olsson och fortsätter:

- Kommunikation är viktigt. Ur vårt perspektiv är utmaningen tiden mellan förhandling och diskussion, igångställande och sedan i nästa läge ut till våra kunder. Det finns väldigt många olika tidsintervaller och olika avtalsperioder. Våra kunder minns det låga priset och dom anser att det låga priset alltid är rätt.

Steves främsta kontakt på Norra Timber är säljare Erik Högbom. Han jobbar intensivt med att hitta lösningar för sin kund trots låga lagernivåer.

- För min del handlar det om att hela tiden följa upp de volymer som vi har sagt till Optimera att vi kan leverera. Och där gäller det även att titta så att inte uttagen blir för stora. Vi vill säkerställa är att vi kan leverera och att vi kan göra det under hela säsongen så att vi inte ger Optimera större volymer än vad vi kan ta på oss nu och sen i juni så har vi helt tomt, det tjänar ingen på. Det gäller även alla andra kunder. Precis som Steve säger är kommunikationen viktig, även när det inte är högkonjunktur. Vi tittar på vilka volymer som finns tillgängliga, vad marknaden efterfrågar och vad vi ska lägga fokus på. Det kan handla om att styra om vissa profilerade produkter till vanliga ytterpaneler för att just nu efterfrågas det. Då drar vi ned den budgeten, berättar Erik.

- Vi jobbar långsiktigt. De volymer vi jobbar med nu är något som vi diskuterade för tre år sedan. I både bra och dåliga tider håller vi vårat läge och det är viktigt att försöka hålla den nivån hela tiden så att vi inte går upp på mer för då faller det för oss. Vi har haft ett jättestort samarbete med er och jag har varit med på Norrskogsdagarna på Frösön för några år sedan och pratat med både personal och skogsägare som var med. Vårt samarbete grundar sig mycket på att bygga upp ett förtroende för det vi gör. Vi är ingen dagslända som flyger ut och in, vi är en långsiktig partner. Vår koncern firade 350 år för några år sedan så vi är otroligt långsiktiga och jag tror att det är bra för Norra Timber att ha en sådan kompis, säger Steve Olsson.

Vill du veta mer?

Erik Högbom

Försäljningschef Byggprodukter

070-237 51 27