Hållbara samarbeten på en stormig marknad

Vana spelare på trävarumarknaden är inte främmande inför prisernas upp- och nedgångar. Men den senaste tidens utveckling på marknaden har skjutit priset på trävaror till historiskt höga nivåer.

Text: Karolina Edstedt | Foto: Sandra Lee Pettersson

Datum: 2021-06-01



Under en längre tid har den globala efterfrågan på träprodukter överstigit utbudet, förklaringen finns i trä som ett bra miljöval för både byggnation, snickeri och emballage. Pandemin har ytterligare bidragit till efterfrågeökning på den svenska marknaden som tillsammans med exportökningen på tio procent fått priser att skena. Konsumtionen inom byggsektorn och bland hemmasnickare spås öka ytterligare under 2021 och 2022. Samtidigt har insektsangrepp, minskad produktion i Kanada, det planerade ryska exportförbudet i Ryssland och minskad europeisk avverkning spetsat till marknadsläget ytterligare. Och trots att de svenska sågverken går på högvarv är lagernivåerna nu de lägsta på över 20 år. Bristen på trävaror gör att priserna stiger snabbt och många upplever frustration över den skakiga marknaden.

Enligt Norra Timbers industrichef Henrik Jönsson pågår ett intensivt arbete på sågverken.
- Vi gasar på så mycket vi bara mäktar med men det täcker ändå inte våra kunders behov. Under mars månad producerade våra industrier de högsta volymerna någonsin. Varje år, varje månad varje vecka, de kommande åren planerar vi för en produktionsökning för att tillgodose våra kunders behov. Tack vare vår starka skogsorganisation får vi den råvara vi behöver, våra medlemmar levererar. Vår offensiva produktionsstrategi är möjlig tack vare att skogsorganisationen också har höga ambitioner och siktar på att nå en anskaffning på 4,6 miljoner kubikmeter inom de närmsta åren, förklarar Henrik Jönsson.

Kunderna i fokus

I fyra intervjuer har vi tagit pulsen på några av Norra Timbers prioriterade kunder och deras kontakter på företaget. Samtalen har kretsat kring frågan ”Hur upplever du att Norra Timber hittills har hanterat den tillspetsade marknadssituationen och er som kund?” och våra säljare har resonerat om de hade kunnat göra något ytterligare för sina kunder.

Gemensamt i de kommande intervjuerna framkommer det vikten av att tänka långsiktigt. Detta syns även i den kvalitativa kundundersökningen som nyligen genomfördes. Marknaden har skenat, och vissa kunder upplever Norra Timber som långsiktiga och andra inte.

Här kan du ta del av alla intervjuerna och hela numret av Norra Timber News.