Byggprodukter i fokus

En ny organisation innebär såväl nya möjligheter som nya utmaningar för Norra Timber när två företag blir ett.

Datum: 2020-06-17

Erik Eliasson Norra Timber

När NWP växer ihop med Norra Timber skapas en större och starkare marknadsorganisation med nya specialfunktioner. Den nya organisationen är utformad för att år 2021 kunna hantera en årlig affärsvolym på cirka 750 000 kubikmeter sågade trävaror varav 200 000 kubikmeter är byggprodukter, samt 100 000 stycken stolpar. Enligt marknadschef Erik Eliasson innebär expansionen att Norra Timber går från att vara ett sågverksföretag till att bli ett träförädlingsföretag.
– Tillsammans har vi en väldigt stor produktion av byggprodukter. Den är 150 procent större än vad gamla Norra Timber producerade, säger Erik.

Organisation på tre ben

Den nya marknadsorganisationen vilar på tre ben, där det första utgörs av traditionell försäljning. Sex personer säljer sågade trävaror i furu och gran, och tre personer är specialiserade på försäljning av byggprodukter.
Det andra benet är en nyinrättad funktion: ett center för business support. Säljadministratörer i Östersund och Umeå bildar en ny enhet med en egen chef i Östersund. Enheten kommer att svara för affärsadministration, sköta valutahantering, kreditfrågor och marknadskommunikation. Business support kommer även att driva it-utvecklingsfrågor med support från företagets stödfunktioner.
Slutligen har Norra Timber inrättat en produktorganisation för byggprodukter. Den har ansvar för exempelvis fakturering, utlastning och ordermottagning på de olika enheterna från Kåge i norr till Hissmofors i söder. Här finns specialkompetens för de specifika administrativa krav som byggvaruhandeln ställer på leverantören. Enheten leds av en chef som har det övergripande ansvaret för de marknadsrelaterade frågorna, utom den direkta försäljningen inom byggprodukter.
Den nya stora verksamheten har även en nyinrättad logistikfunktion, där en logistikansvarig inom marknadsenheten ansvarar för alla logistikrelaterade frågor.

Ny look

Det nya företaget har en ny logotyp vilket innebär att företagets profil utåt kommer att se helt annorlunda ut. Paketplasten kommer att byta utseende gradvis under hösten. Under en övergångsperiod kommer kunderna att märka att fakturorna genereras från två olika system, eftersom det inledningsvis kommer att finnas två separata affärssystem.

Större volymer

Men den viktigaste förändringen för kunderna blir utan tvekan att företaget får betydligt starkare muskler.
– För NWP:s kunder finns det två nya sågverk och för Norras kunder ett nytt sågverk att köpa trävaror från. Och det innebär möjlighet till större volymer trävaror. För kunder som köper byggprodukter kommer vår leveransförmåga att väsentligen förbättras eftersom vi tillsammans kommer att höja den totala produktionsnivån avsevärt och samtidigt kommer vi att kunna täcka en större geografisk yta med våra byggprodukter, säger marknadschefen.

Norra Timber CMP

Viktig uppgift

Norra Timber har en stor utmaning framför sig när två starka företagskulturer ska föras samman. Planen är att hitta arbetssätt och processflöden som tar det bästa ur de två kulturerna.
– Det blir en otroligt viktig uppgift som kommer att pågå under en lång period och är avgörande för att vi ska lyckas. I grunden tror jag på ett decentraliserat arbetssätt där många beslut tas nära händelsernas centrum, ute i marknaden. Jag tror och litar väldigt mycket på min personal och min ambition är att införa det synsättet och få det att fungera i den nya organisationen också, berättar Erik.


En succé

Han gläds över att alla medarbetare bidrar med positiv energi till den nya organisationen.
– Jag hoppas att det kommer att märkas i vår relation med kunderna, att de känner vårt engagemang och vår vilja. Kunderna är till syvende och sist det allra viktigaste för oss och jag tror att kombinationen av den nya organisationen och våra produkter kommer att bli en succé i framtiden. Vi är övertygade om att det nya företaget kommer generera mervärde också hos kunderna, säger Erik. 

Text: Karolina Edstedt | Foto: Mikael Lundgren, NWP och Calle Bredberg